Πως λειτουργεί

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, με το φόρτο εργασίας και τις αμέτρητες υποχρεώσεις, μας έχουν οδηγήσει στην αδιαφορία για την υγεία και τη φυσική μας κατάσταση. Το σώμα μας κάθε στιγμή εκτελεί αμέτρητες λειτουργίες και μας δίνει μηνύματα για το αν όλα λειτουργούν σωστά ή υπάρχουν προβλήματα. Στην προσπάθεια μας να ανταπεξέλθουμε, αδιαφορούμε για αυτά τα μηνύματα, που είναι ο τρόπος για να επικοινωνήσει το σώμα μας με εμάς. Με αποτέλεσμα να το καταλαβαίνουμε, όταν πια έχει πραγματικά δυσκολέψει η κατάσταση.
Στην καθημερινότητα χρησιμοποιούμε σε μεγάλο βαθμό συγκεκριμένες μυϊκές ομάδες, οι οποίες τελικά υπερλειτουργούν, ενώ άλλες υπολειτουργούν, σε βαθμό που αγνοούμε την ύπαρξή τους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα προβλήματα στη σπονδυλική στήλη και τις αρθρώσεις. Πόνους στη μέση, τα κάτω άκρα, τα γόνατα, τον αυχένα, πονοκεφάλους, έλλειψη ενέργειας μέσα στη μέρα και έντονη κούραση και στρες, λόγω της κακής στάσης του σώματος και της ανεπαρκούς αναπνοής.
Όταν το σώμα δεν στέκεται σωστά επιβαρύνονται περισσότερο κάποια σημεία του σώματος (πχ. γόνατα, μέση),με αποτέλεσμα να τραυματίζονται, να κουραζόμαστε πιο εύκολα και να έχουμε τεταμένα προβλήματα με την πάροδο του χρόνου.
Όπως κάθε έμψυχο ον, ή άψυχο αντικείμενο, έτσι και το ανθρώπινο σώμα έχει ένα κέντρο βάρους, από το οποίο εξαρτάται η ισορροπία του, ενώ αποτελεί και την πηγή κινητικής δύναμης, η οποία έχει σαν αφετηρία το κέντρο και στη συνέχεια ρέει στα άκρα και στο υπόλοιπο σώμα . Αυτή η περιοχή περιλαμβάνει μία μεγάλη μυϊκή ομάδα, την κοιλιά, τη μέση και τους γλουτούς.
Βασική αρχή του Pilates, είναι ο έλεγχος και η σταθερότητα του κέντρου του σώματος. ΟJ.Pilatesτην ονόμασε“PowerHouse”(Οίκο της Δύναμης), υποστήριξε πως αν δυναμώσουμε την πηγή δύναμής μας θα ξεκουράσουμε όλο το σώμα καθώς θα ενισχύσουμε και την άμυνά του, αφού η κίνηση θα γίνεται φυσικά, χωρίς σπατάλη ενέργειας, με σωστή και αβλαβή στήριξη.
Το Pilates επικεντρώνει την προσοχή στις εσωτερικές μυϊκές ομάδες προς τις εξωτερικές, έτσι τα αποτελέσματα διαρκούν για περισσότερο διάστημα. Κρατά το ανθρώπινο σώμα σε ισορροπία και βοηθά στην καλή στήριξη της σπονδυλικής στήλης. Ειδικότερα οι ασκήσειςPilatesδιδάσκουν την επίγνωση της αναπνοής, ενισχύουν τον κορμό, ξεκινώντας από τους βαθύτερους κοιλιακούς μυς και ευθυγραμμίζουν τη σπονδυλική στήλη.
Στόχος τουPilatesείναι να γνωρίσουμε το σώμα μας, να αναπτύξουμε σωματική και πνευματική ισορροπία, ώστε να κατανοούμε τα μηνύματα που μας δίνει και να έχουμε υγιές σώμα και πνεύμα.
Το Pilates διακρίνεται από τις βασικές αρχές πάνω στις οποίες στηρίχθηκε ο θεμελιωτής του,J.Pilatesκαι το κάνουν να ξεχωρίζει από τα άλλα συστήματα εκγύμνασης.

Αναπνοή
Η πλήρης εισπνοή και εκπνοή είναι αναπόσπαστο κομμάτι της πρακτικής τουPilates. Η βαθειά εισπνοή και ολοκληρωμένη εκπνοή οξυγονώνει τους μυς και μειώνει την ένταση στο λαιμό και τους ώμους.
ΟJ.Pilatesπίστευε πως η σωστή κυκλοφορία του αίματος μπορεί να ξυπνήσει όλα τα κύτταρα στο σώμα και να τα “καθαρίσει” από την κούραση και ότι άλλο επιβλαβές. Για να γίνει αυτό χρειάζεται το οξυγόνο που εισέρχεται στον οργανισμό μέσο της αναπνοής.
ΟJ.Pilatesέλεγε: “Ακόμα και αν δεν ακούτε καμία άλλη από τις οδηγίες μου μάθετε να αναπνέεται σωστά.”
Εστίαση
Όπως υποστήριζε και οJ.Pilates, το κέντρο του σώματος (το“PowerHouse”), είναι η κεντρική πηγή ενέργειας. Είναι σημαντικό να χτίσουμε ένα δυνατό κέντρο ώστε το σώμα να στηρίζεται σωστά στην καθημερινότητα.
Συγκέντρωση
Με τοPilatesμαθαίνουμε να συγκεντρωνόμαστε σε αυτό που κάνουμε. Η άσκηση πρέπει να γίνεται με επίγνωση, “κάνω” και “είμαι”.Hκαθοδήγηση του δασκάλου, για την σωστή εκτέλεση των τεχνικών και τον ρυθμό αναπνοής, απαιτούν να είμαστε συγκεντρωμένοι, αφού από αυτό καθορίζεται το αποτέλεσμα.
Έλεγχος
ΟJ.Pilatesεξέλιξε ένα σύστημα εκγύμνασης, βασισμένο στην αρχή πως το σώμα πρέπει να ασκείται ενεργά και να ελέγχεται μέσα από την πειθαρχεία των κινήσεων. Αυτό σήμαινε για τον ίδιο καμία άσκοπη ή ανεξέλεγκτη κίνηση.
Ακρίβεια
Οι πρακτικοί επιβεβαιώνουν πως κάθε κίνηση στη μέθοδοPilatesέχει ένα σκοπό. Κάθε οδηγία θεωρείται ζωτικής σημασίας για την συνολική επιτυχία. Στόχος είναι η ακρίβεια των κινήσεων, να γίνει δεύτερη φύση για τον άνθρωπο και να την μεταφέρει στην καθημερινότητά του, έτσι ώστε να κινείται με χάρη και οικονομία ενέργειας.
Εδώ, ο ρόλος του δασκάλου είναι να προσαρμόσει την άσκηση στις ανάγκες και τις δυνατότητες του μαθητευόμενου.
Ροή ή Αποδοτικότητα της Κίνησης
Μόλις επιτευχθεί η ακρίβεια στην εκτέλεση των κινήσεων, οι ασκήσεις θα πρέπει να ρέουν η μία μέσα στην άλλη, προκειμένου να χτίσουν ένα δυνατό και ανθεκτικό σώμα.
Ελαστικότητα
Το Pilates αυξάνει την ευλυγισία του σώματος και ιδιαίτερα των άκρων. Ενεργοποιώντας, ελέγχοντας την πηγή δύναμής μας και αναπνέοντας σωστά, τα άκρα παραμένουν χαλαρά και ευλύγιστα χωρίς εντάσεις, αλλά με το μέγιστο της έκτασης, της κίνησής και της ελαστικότητάς τους.